SDU: “Studerende analyserer sprog-app”, nov. 2024
Det korte forløb blev gennemført d. 21. nov. 2024, i rammerne af en lektion i faget Læringsteknologi I på uddannelsen ´Game Development and Learning Technologies´, SDU, med 35 studerende, 3. semester. Forløbets varighed: Ca. 1,5 timer af den samlede lektion på 4 timer.
Formålet var dels at introducere de studerende til en ny teknologi, dels at få de studerendes kritiske og fagligt velfunderede betragtninger af en AI-baseret sprog-app. Resultaterne fra forløbet skulle indgå i det videre arbejde på erhvervsskolerne i projektet MYRE midt.
Undervisningsdesign
Læringsmål for forløbet indgår i fagets mål for de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Herunder skal de studerende kunne:
– redegøre for centrale læringsteoretiske paradigmer uddybet med aspekter af psykologi
– anvende læringsteori i design og analyse af læringsplatforme
Indhold
Analysen af den AI-baserede sprog-app Gligglish indgik i de studerendes arbejde med modellen Uncanny Valley ift. læringsteknologier.
1) Opvarmingsøvelse for analyse af læringsteknologi
2) De studerendes afprøvning af Gligglish, refleksioner og placering på diagrammet ´Uncunny Valley´ ud fra deres sympatioplevelse, samt forslag til forbedringer – i alt ca. 30 min.
3) Film om begreber
4) Diskussion af hvordan bruges metoden kan bruges til webudvikling og design af karakterer i spil
Download underviserens præsentation (pdf).
De studerende havde selv indflydelse på måden, de ville afprøve Gligglish på. Herunder valg af interaktionsform med chat-avataren, indhold for dialog og mulig transfer til deres respektive semesterprojekter.
Evaluering
Underviseren (en undervisende forskningsassistent) vurderede et fint læringsudbytte hos de studerende. Forløbet havde givet yderligere stof til eftertanke i de igangværende debatter om kunstig intelligens. De studerende udtrykte begejstring for at blive introduceret til en ny teknologi med en ny metode og en legende tilgang.
Forløbet vil if. underviseren passende kunne videreudvikles ved at tilføje krav om et læringsprodukt, fx med en Padlet som platform for de studerendes refleksioner, konklusioner og placering i diagrammet.
Uncanny Valley viste sig til at være et velegnet redskab til at diskutere en faglighed der relaterer til emotioner.
Uncanny Valley
“Uncanny valley” er den zone, hvor mennesker oplever en negativ følelsesmæssig reaktion over for robotter, der virker næsten menneskelige.
Ved at vælge fra et billedudvalg, placerede de studerende deres oplevelser med Gligglish i diagrammet Uncanny Valley for at afdække brugeroplevelser af app´ens avatar (chatbot).
De studerende konkluderede, at app´ens avatar ikke virkede uhyggelig.
Digital produktion
Gligglish var valgt som én af de nye teknologier, som ugentligt præsenteres for de studerende på uddannelsen.
Den metodiske tilgang var en legende tilgang, hvor de studerende eksperimenterede ud fra egne behov og interesser.
I de studerendes faglige refleksioner indgik teoriske begreber og procesbeskrivelsen.
Menneskers sympati eller tilhørsforhold falder almindeligvis kraftigt, når noget bliver næsten, men ikke helt menneskeligt.
Digital dannelse
Forløbet bidrog til de grundlæggende diskussioner i uddannelsen om de etiske og samfundsrettede aspekter ved teknologierne, og i forløbet særligt muligheder, begrænsninger og trusler ved kunstig intelligens.
Forløbet understøttede kritisk tænkning hos de studerendes, som if. underviserens vurdering har fået et større perspektiv på, hvorfor og hvordan teknologier som Gligglish kommer frem.
Forløbet blev individuelt relevant for de studerende, bl.a. da de ved hjælp af Gligglish kunne bringe deres egne semesterprojekter i spil.
Omverden
Forløbet havde ikke en umiddelbar relation til aktører i uddannelsens omverden.
Dog er forløbet inspireret af samarbejdsskoler i uddannelseskæden og skal i det videre komme flere samarbejdsskoler til gode.
Inspiration til forløbet kom bl.a. fra Svendborg Erhvervsgymnasier (HHX), hvor Gligglish er anvendt i tyskundervisningen. Derudover er undersøgelsen af sprog-app´en relevant for erhvervsskoler i Region Midtjylland. Her afprøves nye teknologier til fremme af elevernes motivation for at tale fremmedsprog.