HHX (SESG): “ChatGPT i Danskfaget”
Om forløbet
Forløbet blev gennemført jan. – feb. 2024 i Danskfaget på det merkantile gymnasium (HHX) Svendborg med 26 elever fra 1.g. Eleverne arbejdede med en novelleanalyse. Det var tilsigtet, at analysearbejdet skulle kvalificeres ved at inddrage kunstig intelligens. Dette forløb var baseret på flere HHX-underviseres foranalyse af de muligheder og fælder, som ChatGPT 3.5 i denne sammenhæng kan byde på.
Undervisningsdesign
Læringsmål
Eleverne skal kunne foretage en egenvurdering af deres introduktioner og konklusioner samt teknikker til, hvordan kvaliteten af deres skriftlige læringsprodukter kan optimeres. Herunder skal eleverne kunne arbejde v.hj.a. PEEL-modellen* og foretage korrekt citatanvendelse.
Indhold, aktiviteter, rammer
Gennemført i et alm. klasselokale i løbet af 5 moduler á 1,5 timer.
Forløbet omhandlede en introduktion til at skrive længere og velstrukturerede skønlitterære analyser. Som litterært grundlag indgik novellen ”Lasagne” af Thomas Korsgaard (2019), understøttet af “Håndbog til dansk” af Ole Schultz Larsen (2021).
Det var tilsigtet at få behandlet novellen understøttet af kunstig intelligens. Et centralt emne i forløbet blev derfor færdigheden til at “prompte”**. Samtidig viste en foranalyse, foretaget af undervisere tilknyttet forløbet, at gode prompts ikke nødvendigvis kan sikre kvalificerede bidrag fra en sprogmodel.
I undervisningen indgik oplæg for eleverne om foranalysen af ChatGPT 3.5, som skulle kunne levere fagligt lødige løsningsforslag ifm. den danskfaglige novelleanalyse. Foranalysen var foregået over 4 måneder og inddrog dermed også sprogmodellens udvikling undervejs.
Download dokumentation fra foranalysen (J. Nielsen, 2024)
Den sidste del af forløbet, hvor eleverne selv skulle anvende ChatGPT, måtte omdisponeres. Da den pædagogiske koordinator kontaktede jurister i et større dansk forlag, blev afklaret, at et upload af en publiceret dansk novelle til ChatGPT ville stride mod forfatterens ophavsrettigheder.
Elevernes læringsprodukter Eleverne samarbejdede om at udvikle individuelle skriftlige slutprodukter med fokus på tragtindledning, resumé og analyse med brug af PEEL-modellen*.
Pædagogiske metoder Klassen blev inddelt i faste skrivegrupper á 3-4 elever.
Evalueringer
JAN: Udfylde survey
Konklusioner? Elevcitater?
*PEEL-modellen omfatter arbejdet med personer, miljø, symboler, fortæller- og synsvinkel, komposition og sprog, links/overgange mellem de enkelte afsnit, tema/hensigt samt afrunding.
**Jf. Center for IT i undervisningen, 2023-03-09, med reference til Dr Philippa Hardman:
Hvad er prompting?
En prompt kan være en kort sætning eller et spørgsmål, der indikerer det emne eller den kontekst, som chatbotten skal svare på. Indledende prompts er afgørende for et brugbart svar fra ChatGPT, da de hjælper chatbotten med at generere de bedst mulige svar. En god prompt indeholder rolle, opgave og instruktioner.
Digital produktion
Valg af teknologi ChatGPT 3.5 blev valgt, da denne sprogmodel har vundet indpas i brug hos de unge. Der var på forløbets tidspunkt endnu generelle uklarheder og bestemmelser. Det omfattede specifikt i forhold til forløbet copyright på publicerede tekster ifm. brug af sprogmodeller.
Faglig refleksion over teknologien indgik i høj grad. Det indebar bl.a., at eleverne lærte at håndtere de nye faglige begreber, at udpege forskel mellem versioner af ChatGPT og at kunne udpege GDPR-relevante spørgsmål ifm. brug af ChatGPT.
Digital dannelse
Etik og samfund, kritisk tænkning indgik i stort omfang i forløbet, både baseret på underviserenes oplæg og ved at elevernes drøftede egne erfaringer med ChatGPT.
På tidspunktet af forløbets gennemførelse var der stadig mange uklarheder om den juridiske side af brugen af AI. Således førte undersøgelsen af ophavsrettigheder ifm. upload af tekster til en sprogmodel, til meget væsentlige og grundlæggende erkendelser.
Individuel relevans Forløbet blev relevant for de enkelte, selvom eleverne blev stoppet kort inden deres egen brug af ChatGPT. Hvis/når eleverne og undervisere fremover benytter en sprogmodel, vil de gøre det på et mere oplyst grundlag og dermed træffe personlige valg.
Det må man ikke!
Den pædagogisk faglige koordinator kontaktede jurister i et større dansk forlag for at afklare, om upload af en publiceret dansk tekst til ChatGPT ville stride mod forfatterens ophavsrettigheder.
Det klare svar fra forlaget var, at upload af alle tekster, som man ikke selv har ophavsrettighed til, ville krænke andres ophavsrettigheder. Heri indgår også uddrag af offentligt tilgængelige hjemmesider eller artikler.
Omverden
Digitalisering af samfundet
For elevernes vedkommende blev kunstig intelligens relateret eksplicit til den altomfattende digitalisering og globalisering. Ved at beskæftige sig med teknologien, alt imens den stadig er umoden og lovgivning endnu ikke er på plads i alle detaljer, var undervisere og elever selv med til at påvirke den videre udvikling på uddannelsessektoren i Danmark.
Den pædagogisk faglige koordinator indgik i dialoger med undervisere på tværs af gymnasiesektoren i Danmark og foretog selv et undersøgende arbejde i de relevante institutioner og organer. Resultater fra dette arbejde blev formidlet til kolleger og elever, som dermed blev mere opmærksom på den lovmæssige dimension af kunstig intelligens.