Undervisningsforløb i MYRE Midtjylland

Undervisningsforløbene i MYRE midt gennemføres i projektperioden 2024-2026 og publiceres i takt med, at de bliver implementeret på følgende uddannelsesinstitutioner: 

– Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus (JU) involverer anlægsgartneruddannelsen i Beder
– SOSU Skive Thisted Viborg (SOSU STV) bidrager med SOSU-uddannelserne i Skive
– Mercantec står som leadpartner og indgår derudover i den faglige udvikling med datateknikeruddannelsen 
– Syddansk Universitet inddrager uddannelsen ´Game Development and Learning Technologies´

Forløbene i MYRE midt er hovedsageligt koncentreret omkring de involverede erhvervsuddannelser. Dog ønskes samtidig at styrke samarbejdsfladen i uddannelseskæden mellem akademiske og erhvervsrettede uddannelser. Således bidrager lektorer og studerende fra uddannelsen inden for Learning Technologies på Syddansk Universitet (SDU) som ressourcer for EUD-undervisere i udviklingen af deres lokale undervisningsforløb.  

I undervisningen på erhvervsskolerne - oversigt

Uddannelserne til anlægsgartner hhv. skovtekniker

– Eksperimenter, efterår 2024
– ”Elev-avatarer til læreplads i udlandet”, feb.-marts 2025
– ”At tale gartnerlatin med AR-plantetool”, okt. 2025 og forår 2026, på grundforløb 2 og 4 hovedforløb
– ”Droneinspektion af store træer”, forår 2026, med forberedelse i 2025
– ”En ny grundbog til gartneruddannelsen”, undersøgelser i forår 2025

Assistance fra SDU

IT-koordinatoren på JU Beder er selv en avanceret IT-ekspert, dog ikke specialiseret inden for programmering af de nye teknologier. SDU har inddraget en videnskabelig assistent til at støtte IT-koordinatoren i valg og tilpasning af velegnede teknologiske løsninger.    

SOSU uddannelser

– Eksperimenter, efterår 2024
– ”VR-didaktik for elevgrupper med dansk som fremmedsprog”, forår og efterår 2025, samt forår 2026
– ”International læringscafé med AI-tools”, forår og efterår 2025, samt forår 2026
”Fagord og fagsprog med H5P”, forår og efterår 2025, samt forår 2026

Assistance fra SDU

SDU indgår i SOSU-skolens arbejde med teknologisk ekspertise. En gruppe specialestuderende vil undersøge, om og hvordan interaktivitet kan tilføjes i VR til sprogtræning på SOSU STV.

Datatekniker uddannelsen

– Eksperimenter, efterår 2024
– ”Virksomhedscases til programmering”, forår 2025
– ”Co-creation på tværs af landegrænser”, forår 2025
– ”Elevernes individuelle faglige guide – Gummi And”, forår 2025

Assistance fra SDU

SDU indgår med virtuel sparring fra SDU-studerende på datateknikerelevernes programmeringsprodukter.    

Software ingeniør uddannelsen, SDU

– Eksperiment, nov. 2024: “Studerende analyserer sprog-app”

Hvad er et undervisningsforløb?

• Hvert undervisningsforløb indeholder en eller flere nye teknologier.

• Alle forløb er didaktisk i samklang med hinanden, men varierer i omfang, brug af teknologier, niveau og indhold.

• Forløbene opstår af lokale impulser og videreudvikles gennem gensidig inspiration og evalueringer på tværs af uddannelsesinstitutioner. Alle undervisningsforløb er i overensstemmelse med bekendtgørelserne for deres respektive uddannelser og fag.

• En elevcentreret og praksisbaseret pædagogik gør det muligt for eleverne at arbejde selv med teknologierne så meget som muligt.

• i MYRE midt har hvert forløb fokus på teknologiernes anvendelse til fremme af elevernes motivation for at lære og anvende fremmedsprog. 

• I MYRE sigtes generelt mod at udvikle forløb, der kan genanvendes eller tilpasses i de lokale “uddannelseskæder”, i samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på tværs af niveauer. Derfor designes forløbene til at være skalerbare og at kunne tilpasses forskellige bekendtgørelser, fag og niveauer. I MYRE praktiseres dette fokus i snitfladen til en akademisk ingeniøruddannelse. 

• Effekten på elever og undervisere evalueres, baseret på et kvalitetskoncept.

Undervisningsforløb i MYRE midt