Lokale tech-workshops, efterår 2025
I løbet af efteråret 2025 afholdt erhvervsskolernes IT-eksperter lokale tech-workshops for deres undervisere. De 3 workshops tog afsæt i projektskolernes specifikke teknologiske behov og deltagernes IT-baggrund.
Disse lokale tech-workshops skulle bidrage til at fremme projektdeltagernes teknologiske og didaktiske kompetencer til at anvende AR i undervisningen på SOSU-området og i Anlægsgartneruddannelsen. På datateknikeruddannelsen valgte man at gennemføre en AI awareness træning for alle medarbejdere på Mercantec.
Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus, 6. nov. 25:
"3D-scanning til et AR-plantekatalog"
Formålet med workshoppen var et kompetenceløft af det lokale underviserteam for implementering af nye teknologier. Underviserteamet skulle introduceres til de teknologiske løsninger for den digitale produktion af en kompleks løsning for at videreudvikle undervisning i ´botanisk latin´. Denne undervisning omhandler flere hundrede plantenavne, som eleverne på anlægsgartneruddannelsen skal lære de krævende latinske navne af.
Den samlede teknologiske løsning omfatter:
a) 3D-scanning af i alt 250 planter, med indscanning af hver plante på hver af de 4 årstider
b) Augmentering af scans v.hj.a. værktøjer i AR-biblioteket
c) Forarbejdning af augmenteringerne til et virtuelt plantekatalog med genkendelse af udtale af plantenavnene og talegengivelse
Workshoppen bygger på intensiv research og egen digital udvikling af de teknologiske delløsninger hos skolens IT-eksperter.
Workshoppen foregik i 3 dele:
Del 1) Introduktion til Augmented Reality
– Hvad er AR and hvad kan AR på det grønne område? Tilgå underviserens præsentation.
Del 2) Ekskursion til skolens MakerSpace:
– 3D-scan* af et skud fra en buksbom og kvalitetskriterier for 3D-scan**
*3D-scan er nødvendigt for at kunne augmentere planterne hele vejen rundt.
** En meget høj opløsning er påkrævet for at fange planternes små og særlige detaljer. En stationær scanner (Sol Pro 3D) viste sig til at virke utilstrækkeligt og for langsomt. En mobil håndscanner (Shining 3D Einscan Einstar) kan anvendes til en vis grad. Den opgraderede version af denne håndscanner (Einscan HX2) er optimal.
– Print af QR-koder på træstolper, til brug ved skolens beplantninger. QR-koderne vil henvise til augmenteringer med info om planterne og planternes udseende på alle årstider.
Del 3) Afprøvning af AR ved hjælp af VR-briller
Underviserne afprøvede at bevæge sig i af den fysiske verden med et virtuelt lag, som de selv konstruerede.
Afslutningsvis diskuterede underviserne muligheder for at bidrage til den videre digitale produktion af løsningen.
En afprøvning af det allerede programmerede tool for talegenkendelse af botanisk latin er planlagt for d. 29. jan. 2026. Tool´et er afprøvet på skolen med et hold ungarske elever.
Beskrivelser af afprøvning kommer snarest.
Vores elever kommer med meget forskellige baggrunde. Op til 2/3 dele af dem kan have særlige behov. Vi er nødt til at kunne tilbyde eleverne så mange forskellige tilgange til læring som muligt. Derfor forsøger vi at opbygge et udvalg af medier, der virker for dem.
Christian Næsborg, faglærer, JU Beder
Den fornødne kvalitet ved 3D-scan af planter i høj opløsning krævede anskaffelse af en specialscanner (Einscan HX2). Denne anskaffelse kunne foretages i Videnscenter for Jord- og Landbrug og er til låns hos JU Beder.
Faglærerne prøvede at bevæge sig i det fysiske rum og samtidig at producere Augmented Reality.
Den nye teknologiske løsning for ‘ botanisk latin’ vil indgå i skolens portefølje af digitale værktøjer til at understøtte elevernes læringsprocesser på forskellig vis.
VEVO skolen, 11. sept. 25 "AR i SOSU undervisningen"
Workshoppen skulle bidrage til videndeling og et kompetenceløft af medarbejderne. Deltagerne udforskede i fællesskab forskellige design af AR-løsninger, der vil kunne fremme elevernes mundtlighed i konkrete undervisningssituationer.
Den praksisrettede workshop blev gennemført af skolens IT-pædagogiske eksperter.
Deltagerne kom fra alle tre af skolens matrikler og fra de forskellige uddannelsesretninger og niveauer.
Workshoppen bidrog til skolens plan for videreudvikling og afprøvning i MYRE midt. Derudover blev workshoppen også en inspirationseftermiddag, hvor man gik beriget derfra og med motivation for at ”krydre” nuværende undervisningsforløb med nye pædagogiske og didaktiske vinkler.
Metode
Via en Padlet blev deltagerne stillet spørgsmål til anvendelsen af de forskellige læringsløsninger, og hvordan de med en pædagogisk og didaktisk vurdering vil kunne give et læringsudbytte, der understøtter motivation hos eleverne og fremmer deres sproglighed.
Der blev stillet følgende spørgsmål:
– Hvad går læringsløsningen ud på (i store træk)?
– Hvordan interagerer eleverne med AR i denne læringsløsning?
– Hvordan fremmer aktiviteten motivationen herfor?
– Hvilket faglige emne eller tema understøtter aktiviteten?
– Hvordan passer den ind i et undervisningsforløb (før-under-efter)?
– Hvordan organiseres aktiviteten (par, grupper, rotation), tid, sted (klasse, ude)?
– Hvad er næste skridt for at gøre idéen klar?
Der er efterfølgende blevet arbejdet med det i de enkelte grupper. Nogle af elementerne er under videreudvikling og afprøvning.
Indhold og opgaver
Efter en introduktion drøftede deltagerne muligheder for at anvende AR, baseret på nogle konkrete forslag fra underviserne.
Mercantec, 5. dec. 2025 "AI awareness"
(Info coming up)
Om Augmented Reality
Augmented Reality (AR) tilføjer et digitalt lag oven på virkeligheden. Det digitale lag kan ses fx på en smartphone eller gennem særlige briller.
Typisk anvendes AR til at synliggøre ellers skjulte processer, fx i kroppen, eller til at tilføje ekstra information, fx om en by på et landkort eller om indholdet i en lukket æske.
Det digitale lag kan indeholde fotos og grafik, videoer, tekst, lyd, quizzer eller endda live streaming.
Brugeren forbliver i den fysiske verden, men får denne udvidet med ekstra information eller oplevelser (“mixed reality”).
AR anvendes blandt andet i spil (fx Pokémon GO), i marketing (fx Ikea, Lego, Porsche m.fl.), på museer samt til oplæring og onboarding.
Brugeren kan tilgå AR via QR-codes eller såkaldte “ankerpunkter” og særlige apps, afhængig af, hvordan AR-elementerne er blevet konstrueret.
Tip: Videnscentret for Automation og Teknologi har udgivet et AR bibliotek med 3D-modeller inden for deres fagområde (marts 2025).
