Tech workshop, 29. okt. 24: “Motivationsmodeller”

Denne workshop gennemføres som webinar. Formålet med webinaret er at introducere til de motivationsmodeller, som refereres til i MYRE midt ved undervisning med fremtidsteknologier. 

I projektet MYRE midt vil vi undersøge, hvordan underviserne kan benytte teknologierne til at øge elevernes motivation for at lære og anvende fremmedsprog mundtligtDer er særligt fokus på, hvordan underviserne kan arbejde med at fremme motivation.

De udvalgte motivationsmodeller er forskningsbaserede, alment gyldige modeller, der alle anvendes i erhvervsuddannelserne. Modellerne spiller desuden ind i projektets teknologi-didaktiske model.  

Webinaret gennemføres i rammerne af projektet og er gratis for de inviterede deltagere. Deltagerne er undervisere på projektskolerne i MYRE midt og udvalgte interessenter.

Webinar, 29. okt., kl. 13.30 - 15.00

[13.15 – 13.30  Check-in og velkommen til]

13.30 – 14.00  “Flow-teori” –  v/ Gunver Majgaard, ingeniør og lektor på Syddansk Universitet

14.00 – 14.30  “De 5 motivationsorienteringer” v/ Regina Lamscheck-Nielsen, projektleder MYRE  

14.30 – 14.45  Perspektivering med modellen ROBOdidaktik og Blooms taksonomi v/ Gunver Majgaard

14.45 – 15.00  Opsamling

Oplægsholderne vil skitsere de to motivationsmodeller og relatere til arbejdet med fremtidsteknologier. 

Der vil være mulighed for spørgsmål og dialog undervejs. 

  

Tilmelding og praktisk info

Webinaret foregår i TEAMS. 

Invitation med mødelink fremsendes af projektledelsen til de lokale projektgrupper på Mercantec, Jordbrugets UddannelsesCenter og Skive STV, såvel som Syddansk Universitet. 

Tilmelding venligst senest d. 25. okt. 24. 

Motivation, kendetegnet ved ´flow´

Eleven er opslugt af en aktivitet, oplever øget energi, fokus og nydelse. Tiden synes at forsvinde.

Der er balance mellem elevens evner og udfordringen ved opgaven (zone af nærmeste udvikling).

Mihaly Csikszentmihalyi ”Flow: The Psychology of Optimal Experience” (2008) og 7 flow-konditioner (Schaffer, 2013)

Grafik: Tak til Wikipedia (2024)

De 5 ´motivationsorienteringer´

Modellen tager udgangspunkt i at motivation og interesse kan og skal skabes og ikke findes iboende i eleven. Underviserne stilladserer altså elevernes motivation.

Katznelson et. al, bl.a. i “Motivation og Læring” (2020). OBS – modellen har lidt forskellig udformning ift. forskellige kontekster. 

Grafik: Tak til EMU (2024)