Om MYRE
Indsatsen MYRE (2023 →) foregår i uddannelseskæden og omhandler didaktisering af morgendagens teknologier: “emerging technologies”.
Et pilotprojekt på Fyn (2023-2024) har resulteret i værdifulde erfaringer for, hvordan vi kan forberede de unge mennesker og deres undervisere på de teknologier, som kommer til at tegne fremtidens samfund og arbejdsmarked. Flere MYRE projekter med forskelligt hovedfokus og forskellig placering er igangværende, imens andre er under planlægning.
MYRE står på skulderne af en række driftige udviklingsprojekter, der har implementeret henholdvis programmering (crossingIT, 2027-2019), robotteknologier (ROBOlæring, 2018-2021) og Augmented Reality (ARducation, 2019-2022). Erfaringerne og didaktikken herfra er sidenhen blevet videreudviklet og udbredt.

More Youths Realize Emerging techologies
Aktuelt
Emerging technologies
Teknologierne i MYRE omfatter
– Metaverse med bl.a. Virtual Reality, Augmented Reality, virtuelle spejlverdner og sociale medier
– Kunstig intelligens på forskellig vis, med maskiner, algoritmer og applikationer, der erstatter og konkurrer med menneskelig intelligens
– Den avancerede kvanteteknologi, hvor vi vil afdække, hvordan vi kan introducere elever og studerende til teknologiens eksponentielle virkning
– Brancheteknologier, såsom satellitbrug, velfærdsteknologier og maritime robotteknologier, autonom transport
Partnerskaber
Indsatsen opererer i et udsnit af uddannelseskæden og går “på tværs”: fra grundskolernes udskolingsklasser til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, samt med professionsuddannelser og akademiske studier.
Også samarbejde med erhvervslivet indgår ved at inddrage inspiration fra virksomhedernes brug hhv. deres påtænkte anvendelse af de nye teknologier. Internationale aspekter indgår i samarbejde med udenlandske uddannelsesinstitutioner på både ungdomsuddannelsesniveau og med videregående uddannelser.
Initiativtager er et syddansk team, bestående af forskere og eksperter fra Syddansk Universitet, Moeve aps og Svendborg Erhvervsgymnasier.
Projekter
Faglige principper
På tværs: Undervisningsforløb med de nye teknologier planlægges i fællesskab mellem underviserne/lektorerne fra de forskellige uddannelsesniveauer. Dernæst skaleres forløbene i forhold til læringsmål, fag og omfang på niveauerne. Dialoger og tutoring fra elev-elev (hhv. studerende) indgår i videst muligt omfang.
Fra uddannelseskæde til læringskæde: Eleverne og deres meddesign af forløbene står i centrum. Særligt har vi fokus på pigernes præferencer ift. deres læringsprocesser med IT. For alle unge gælder, at deres valg af uddannelses- og erhvervsvej skal styrkes, og dermed deres karrierelæring. Det indebærer, at uddannelseskæden skal kunne fungere som en “læringskæde”, med sammenhængende læringsmål og forståelse hos underviserne for hinandens didaktik og pædagogik.
Didaktik: Projektdeltagerne arbejder med en fælles forståelsesramme. Den tech-didaktiske model ROBOdidaktik, der udsprang af en action research (2018-2022), er blevet anvendt konsekvent også i MYRE.
MYRE har dernæst dannet ramme om en opdatering af modellen ift. digital produktion med bæredygtighed, såvel som med internationale aspekter. Opdateringen er foretaget i perioden sept. – nov. 2024 i en tværnational kollaborativ proces.
Ligesom ROBOdidaktik, understøtter også DigiDidaktik en elevcentreret undervisning, hvor eleverne og de studerende typisk arbejder selv med teknologierne.
Modellen assisterer ved undervisernes planlægning, evaluering og redesign af undervisningsforløb, såvel som ved kommunikation om deres forløb.