SOSU STV & SDU: “Samtale med en AI-borger”, forår 25
Forløbet var iværksat i et samarbejde mellem to SDU-kandidatstuderende og undervisere, IT-pædagogiske koordinatorer såvel som flersprogsvejledere fra SOSU STV.
Formålet var primært at undersøge og afprøve, om og hvordan samtaler med en avatar af en borger ville kunne styrke flersprogede elevers mundtlige sprogkompetencer på det SOSU-faglige område. Dernæst ville en pædagogisk-didaktisk afprøvning og implementering være relevant i forbindelse med en mere finpudset prototype af en AI-borger avatar.
Forløbet blev gennemført som et forsøg (“prøvehandling”) d. 6. maj 2025 med 9 SOSU elever på deres grundforløb 2 (GF2). Varighed: 1 time.
Undervisningsdesign
Læringsmål: Om muligt, skal metoden på sigt kunne fremme elevers mundtlighed på dansk. Heri indgår, at flersprogede elever
– forbedrer deres evner inden for dansk vokabular, samtale og forståelse.
– øger deres evne til at tale og føre samtaler på dansk.
– udvikler en forståelse for brug af digital teknologi i læringsprocessen.
Indhold
1) Kort introduktion: Formålet med app´en og fokus på nødvendigheden af at kunne tale og forstå dansk i praksis og kommunikation.
2) Gruppedannelse á 2 elever.
3) Afprøvning (20 minutter):
– Eleverne sættes i gang med opgaven: “Lær den virtuelle borger at kende fx navn, alder, baggrund, sygdomme og hvad du kan hjælpe med.”
– Eleverne tester prototypen frit.
4) Besvarelse af app-integreret spørgeskema om prototypen.
5) Diskussion i plenum om, hvilke informationer eleverne har fået fra avataren > som bidrag til fælles læringsprodukt.
6) Diskussion i plenum om prototypen og elevernes læring.
Elevernes læringsprodukter bestod af deres mundtlige gengivelse af borgerens kendetegn og behov. Underviseren tog noter på tavlen.
Pædagogiske metoder og leg
I forløbet blev en eksperimenterende og dialogisk tilgang anvendt.
En egentlig pædagogisk-didaktisk afprøvning og implementering bliver først relevant med en finpudset prototype af en AI-borger avatar.
Eleverne arbejdede valgfrit i små grupper eller individuelt.
Eleverne vil på sigt kunne vælge emner og scenarier til samtaler med avataren. Desuden vil eleverne kunne vælge mellem forskellige øvelsesformer, fx fri samtale eller udtaleøvelser. Der vil desuden bestå mulighed for at tilpasse øvelser efter elevens behov og niveau. Dermed vil eleverne få en vis medindflydelse på undervisningen.
Evaluering
Evalueringerne er foregået via fokuspunkter* i observationen. Undervisernes faglige bedømmelse bestod i at vurdere elevernes forståelse af AI-borgeren og dennes behov.
Desuden foregik evalueringerne via elevernes refleksioner over deres læring og den givne opgaveløsning: “Har eleverne fået den korrekte forståelse af borgeren”?
Underviserne konstaterede motivation for sproglig læring hos eleverne i forhold til
a) deres erkendelse af nødvendighed for dansk i hverdagen og på arbejdspladsen
b) deres mestring af personlige mål for deres sproglige udvikling og modtagelse af feedback på deres fremgang
c) deres anvendelse af viden i praktiske situationer og samtaler, der er relevante for deres fremtidige praksis.
Uddrag fra video- og billeddokumentation af forløbet såvel som citater indgår i nærværende forløbsbeskrivelse.

Den forstår mig ikke, fordi jeg har accent. Jeg prøver igen!
Elev med asiatisk baggrund, SOSU STV
Eleverne gentog flere gange deres spørgsmål til avataren og øvede udtalen, indtil AI-borgeren ´forstod og svarede´. Underviserne hjalp også med at finde alternative spørgsmål, som var nemmere at udtale.

*Fokuspunkter i observationen
Forløbet blev observeret ud fra nogle centrale fokuspunkter:
– Kan eleverne identificere borgeren og dennes behov ved hjælp af app´en?
– Oplever eleverne, at de får mulighed for at kommunikere meningsfuldt på dansk med en borger?
– Kan eleverne bruge app´en uden betydelige tekniske problemer?
– Kan eleverne reflektere over deres læring og give konstruktiv feedback om app´en?
– Viser eleverne viser interesse og engagement i aktiviteterne?
– Viser eleverne en positiv indstilling til at lære dansk og bruge teknologi?
Det teknologiske resultat af forsøget demonstrerer en mulig teknologi, som vi ønsker (videre)udviklet til vores SOSU-praksis. Det kunne være spændende at udforske, om dette kan lade sig gøre.
Pædagogisk IT-vejleder, SOSU STV






Digital produktion
Teknologivalg
De to SDU-studerende havde udviklet en app der bygger på sprogmodellen Mistral, kombineret med en tale-til-tekst-model. App´en fungerer af hensyn til GDPR på en lokal server, men tilgås via en web-app (hjemmeside). Data lagres lokalt og slettes efterfølgende. Eleverne kan bruge både iPad, telefon og PC. Sprogmodellen er trænet på en SOSU-borgercase.
Der var endnu fejl og mangler i prototypen ved afprøvning d. 6. maj 25.


Avatar-løsningen som læringskoncept er praksisrelevant. Den er teknisk og praktisk mulig under hensyntagen til GDPR. Men løsningen forudsætter mere udviklingstid og flere ressourcer for at blive anvendelig i praksis. Det handler om bedre stabilitet, hastighed og fejlmargin på besvarelser.
Pædagogisk IT-vejleder, SOSU STV
SOSU-eleverne var ikke digitale producenter i dette forløb, men fungerende som aktive og kritiske brugere af en innovativ digital teknologi. Underviserne benyttede en kombination af demonstration og instruktion i app´ens funktionaliteter til understøttelse af elevernes eksperimenter.
Elevernes faglige refleksion omhandlede deres læring om teknologier til fremme af sprog. Eleverne beskrev desuden deres arbejdsproces og udfordringer i denne forbindelse.
Ingeniørstudier & SOSU-uddannelser

Udviklerne af avataren, Mathias Sørensen og Simon E. Asmussen, SDU, bidrog i forløbet med præsentation, observation og opsamling. Resultater og konklusioner indgår i de studerendes kandidatafhandling.
Om avatar-app´en
Udvikling af avatar-app´en var foregået på SDU over 2 måneder og med løbende behovsafklaring på SOSU STV. Løsningen indeholdt:
· Mobil-app udviklet i Unity’s WebGL framework og kan tilgås i browser.
· Tilgængelig på både Iphone og Android enheder, samt fra computere og tablets.
· Dansk talegenkendelse.
· Godkendt læremateriale til at danne substansen af applikationen.
· Mulighed for integrering af AI, i form af kunstig samtalepartner.

Denne prompt er baseret på en ægte case, som de SDU-studerende modtog fra deres samarbejdspartnere på SOSU STV. Personfølsomme data i casen er blevet anonymiseret.
Du er Else Andersen, 92 år gammel, 170 cm høj og vejer 65 kg. Du bor alene i et lille hus med have i byen. Du har fire børn, ni børnebørn og syv oldebørn; to af børnene bor i nærheden og besøger dig ofte.
Sundhedstilstand:
– Nedsat syn (grå stær, briller) og nedsat hørelse (høreapparat)
– For nylig haft lungebetændelse, stadig træt og svimmel
– Hævede ben og smerter i hofterne
– Nervøs for at falde
Livshistorie:
– Født og opvokset på landbrug
– Drevet egen gård i 44 år med din mand
– Flyttede til byen efter salget
– Enke siden for 15 år siden
Daglig støtte:
– Personlig pleje om morgenen
– Hjælp til måltider (morgen, middag, aften)
– Rengøring hver 14. dag
– Hjælp til at komme i seng om aftenen
Personlighed:
– Venlig, jordnær, stolt og stædig
– Kærlighed til havearbejde, blomster og hjemmebag
– Flov over ikke længere at kunne passe hjem og have perfekt
– Forsøger stadig at klare dig selv, men bliver hurtigt træt
Digital dannelse
Kritisk tænkning
Den lokale avatar-løsning i forsøget var sikret ift. GDPR-lovgivningen. En fremtidig løsning skulle dog kunne gøres tilgængelig i bredere kontekst og samtidig leve op til GDPR. Denne kondition er identificeret som den primære udfordring for den videre udvikling af prototypen.
Eleverne gjorde sig AI-erfaringer, hvilket indebar væsentlige refleksioner over fordele, ulemper og konsekvenser – for dem selv, på arbejdspladserne og i samfundet. I forsøget fungerede eleverne samtidig som testpersoner for avatar-app´en og forholdt sig dermed systematisk og kritisk over for et digitalt produkt. Forsøget har dermed bidraget til elevernes ´digitale myndiggørelse´.
De studerende har været meget engagerede og blev også presset af opgaven, bl.a. pga. vores høje GDPR-krav.
Pædagogisk IT-vejleder, SOSU STV
Eleverne arbejdede hver især med deres egen sprogudvikling. Dermed blev brug af den givne avatar individuelt relevant for dem. På sigt skal der kunne bestå mulighed for at tilpasse app´en yderligere til individuelle behov.
Kendskab til AI-teknologier som ressource er generelt væsentligt for elevernes personlige sprogudvikling.
Elever som testpersoner
Eleverne i forsøget fungerede samtidig som testpersoner for avatar-app´en. Eleverne blev bedt om at respondere på brugervenlighed, forståelighed af output, underholdningsværdi, relevans og kvalitet af svarene, samt tryghed ift. datahåndtering.

Eleverne er taknemmelige for, at nogle gør en indsats for dem og de behov, de har. De har været meget engagerede og nuancerede i deres besvarelser.
Pædagogisk IT-vejleder, SOSU STV
Elevernes mundtlige tilbagemeldinger foregik umiddelbart efter afprøvningen. Eleverne blev opfordret til at give kritisk og ærligt feedback.






Omverden
Som en naturlig del af SOSU-professionerne og elevernes kommende virke, relaterer eleverne igennem hele deres uddannelse til borgere. Borgerne har typisk brug for omsorg og pleje, fx beboere på plejehjem eller bosteder, patienter på hospitaler eller i eget hjem.
SOSU STV vil ruste deres elever til at kunne kommunikere på dansk med borgerne og dermed også skabe værdi for velfærdsområdet. Det indebærer at kunne anvende et korrekt fagsprog og et flydende dagligdagssprog i mødet med borgerne.
Samtidig skal eleverne forberedes på mulig senere anvendelse af fremtidsteknologier sammen med borgerne for at opnå øget livskvalitet og måske hjælp til kernefunktioner i deres dagligdag. AI og talegenkendelse er en del af de globale teknologiske tendenser. Dermed bidrager forløbet også til at implementere digitalisering i samfundet på SOSU-området.
Forløbet foregik i en berøringsflade mellem erhvervsrettede grunduddannelser og videregående akademiske uddannelser. Underviserne og SDU-studerende oplevede hinandens tilgange, behov og ekspertise. I fællesskab kunne man pege på muligheder for udvikling til gensidig gavn. Dermed er forløbet eksemplarisk for at skabe merværdi i uddannelseskæden.



Samarbejde på tværs
Samarbejdet mellem studerende fra SDU og undervisere, flersprogsvejledere og IT-pædagogisk koordinator fra SOSU STV foregik på baggrund af en forventningsafstemning og en arbejdsplan.
SOSU STV har været meget imødekommende. Vi har haft stor gavn af deres ekspertise og storsindethed, hvor de har ladet os eksperimentere og lege.
Kandidatstuderende, Softwareingeniør uddannelse, SDU
