AR-workshop for eksperter, 28. aug. 25

Denne workshop gennemføres med personlig deltagelse. 

Workshoppen tager afsæt i projektskolernes AR-interesser og deltagernes IT-baggrund. Workshoppen bygger videre på introduktion til Augmented Reality (tech workshop, 11. april 25). 

Formålet på sigt er, at deltagerne kan ruste deres lokale undervisere til at anvende AR til fremme af elevernes sproglige læringsprocesser i hver deres faglige kontekst (SOSU, anlægsgartner, hhv. datatekniker). 

Workshoppen gennemføres i rammerne af projektet MYRE midt på Syddansk Universitet i Odense og er gratis for de inviterede deltagere. Deltagerne er IT-avancerede eksperter fra projektskolerne. 

Program, 28. august, kl. 10.00 - 13.30

[09.30 – 10.00 Check-in og velkommen til]

10:00 – 11:30 Demonstrationer, øvelser og selvstændigt arbejde v/ Anders Risager Kristensen, SDU, BA i Spiludvikling & Læringsteknologi, og deltagerne

11.30 – 12.00  Frokost 

12.00 – 13.00  AR-arbejde fortsat

13.00 – 13.30  Opsamling med gensidig præsentation og feedback på hinandens arbejdsresultater  

Workshoppen tager i udgangspunktet højde for undervisernes forskellige teknologiske forudsætninger og interesser. Heri indgår:

 – en kort skitsering af fordele og ulemper hos forskellige AR-værktøjer
 – produktion af AR-elementer i Delightex, hhv. ZapWorks og AR Biblioteket
 – 3D modellering i Blender 

Efter en fælles introduktion arbejdes der tematisk på projektets 3 faglige uddannelsesområder. Deltagerne arbejder i deres lokale grupper á 2-3 eksperter. Om ønsket, kan man bygge videre på “worked examples” fra underviseren. 

Forberedelse

Deltagerne bedes

 – at medbringe egen laptop med forud installerede AR-arbejdsprogrammer 
 – at have downloaded de respektive apps til læsning af AR på deres smartphones

Husk at medbringe mus og evt. hørertelefoner.  

Tilmelding og praktisk info

Workshoppen foregår på Syddansk Universitet i Odense. 

Invitation er fremsendt via Outlook til de lokale projektgrupper på Mercantec, Jordbrugets UddannelsesCenter og SOSU STV.  

Af hensyn til underviserens forberedelse, tilmelding venligst senest d. 20. august 2025. 

Adresse: SDU – OD TEK Bygning 33, Seminar room (Ø7-610-1), link til lokale. 

Se evt. også SDU vejviser. 

Glimt fra introduktion til AR

Udforske muligheder…

Arbejde videre med et worked example…

Sammen om at idéudvikle…

Prøve de mere avancerede funktioner…

Præsentere til hinanden og feedback.

Om Augmented Reality

Augmented Reality (AR) tilføjer et digitalt lag oven på virkeligheden. Det digitale lag kan ses fx på en smartphone eller gennem særlige briller.

Typisk anvendes AR til at synliggøre ellers skjulte processer, fx i kroppen, eller til at tilføje ekstra information, fx om en by på et landkort eller om indholdet i en lukket æske.

Det digitale lag kan indeholde fotos og grafik, videoer, tekst, lyd, quizzer eller endda live streaming.

Brugeren forbliver i den fysiske verden, men får denne udvidet med ekstra information eller oplevelser (“mixed reality”). 

AR anvendes blandt andet i spil (fx Pokémon GO), i marketing (fx Ikea, Lego, Porsche m.fl.), på museer samt til oplæring og onboarding.

Brugeren kan tilgå AR via QR-codes eller såkaldte “ankerpunkter” og særlige apps, afhængig af, hvordan AR-elementerne er blevet konstrueret. 

Tip: Videnscentret for Automation og Teknologi har udgivet et AR bibliotek med 3D-modeller inden for deres fagområde (marts 2025).