Undervisningsforløb i MYRE Midtjylland

Undervisningsforløbene i MYRE midt gennemføres i projektperioden 2024-2026 og publiceres i takt med, at de bliver implementeret på følgende uddannelsesinstitutioner: 

– Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus (JU) involverer anlægsgartneruddannelsen i Beder
– Vevo (tidl. SOSU Skive Thisted Viborg) bidrager med SOSU-uddannelserne i Skive og i Viborg
– Mercantec står som leadpartner og indgår derudover i den faglige udvikling med datateknikeruddannelsen 
– Syddansk Universitet inddrager ingeniøruddannelsen ´Game Development and Learning Technologies´

Forløbene i MYRE midt er hovedsageligt koncentreret omkring de involverede erhvervsuddannelser. Dog ønskes samtidig at styrke samarbejdsfladen i uddannelseskæden mellem akademiske og erhvervsrettede uddannelser. Således bidrager lektorer og studerende fra uddannelsen inden for Learning Technologies på Syddansk Universitet (SDU) som ressourcer for EUD-undervisere i udviklingen af deres lokale undervisningsforløb.  

I undervisningen på erhvervsskolerne - oversigt

Uddannelserne til anlægsgartner hhv. skovtekniker

– “Elev-avatarer i udlands-valgfag” efterår 2025 og i uddannelsen til “Global Gardeners”, forår 2026
”At øve botanisk latin med AI-talegenkendelse”, uge 44/2025 og forår 2026
– ”Droneinspektion af store træer”, efterår 2025 og fortsat
– ”Elev-avatarer til lærepladser i udlandet”, pilotforløb marts-april 2025

Assistance fra SDU

IT-koordinatoren på JU Beder er selv en avanceret IT-ekspert. SDU har bidraget med sparring fra en videnskabelig assistent til at støtte IT-koordinatoren i valg og tilpasning af velegnede teknologiske løsninger.

SOSU uddannelser

– (Augmenteringer i undervisningen), dec. 2025
– “AI-genererede oversættelser i PowerPoint”, nov. 2025
“Samtale med en AI-borger” SDU kandidatstuderende & SOSU undervisere, forår 2025
”Fagord og fagsprog med H5P”, forår og efterår 2025, samt forår 2026
– ”International læringscafé med AI-tools”, forår og efterår 2025, samt forår 2026
– ”VR-didaktik for mundtlig kommunikation i grupper ”, forår og efterår 2025, samt forår 2026

Assistance fra SDU

SDU indgår i SOSU-skolens arbejde med teknologisk ekspertise. Bl.a. har to specialestuderende undersøgt, om og hvordan en specialdesignet borger-avatar kan bidrage til sprogtræning på SOSU STV (nu VEVOskolen)

Datatekniker uddannelsen

– ”Elevernes individuelle faglige guide – Gummi And”, november 2025
”Co-creation på tværs af landegrænser”, nov. 2025 – feb. 2026
–  “Peer feedback på tværs”, Mercantec & SDU, okt. 25
“Machine learning med Python”, februar 2025

Assistance fra SDU

SDU indgår med faglig interaktion mellem SDU-studerende og  datateknikerelever. Desuden har SDU bidraget med teknologisk ekspertise til anvendelse i datateknikeruddannelsen.     

Software ingeniør uddannelsen, SDU

 –  “Peer feedback på tværs”, Mercantec & SDU, okt. 25 
 – “Samtale med en AI-borger” SDU kandidatstuderende & SOSU undervisere, forår 2025
 – “Avatarer med personligheder”, april 2025
– Eksperiment “Studerende analyserer sprog-app”, nov. 2024

Hvad er et undervisningsforløb?

• Hvert undervisningsforløb indeholder en eller flere nye teknologier.

• Alle forløb er didaktisk i samklang med hinanden, men varierer i omfang, brug af teknologier, niveau og indhold.

• Forløbene opstår af lokale impulser og videreudvikles gennem gensidig inspiration og evalueringer på tværs af uddannelsesinstitutioner. Alle undervisningsforløb er i overensstemmelse med bekendtgørelserne for deres respektive uddannelser og fag.

• En elevcentreret og praksisbaseret pædagogik gør det muligt for eleverne at arbejde selv med teknologierne så meget som muligt.

• i MYRE midt har hvert forløb fokus på teknologiernes anvendelse til fremme af elevernes motivation for at lære og anvende fremmedsprog. Læs mere om didaktikken for flersprogethed i MYRE midt. 

• I MYRE sigtes generelt mod at udvikle forløb, der kan genanvendes eller tilpasses i de lokale “uddannelseskæder”, i samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på tværs af niveauer. Derfor designes forløbene til at være skalerbare og at kunne tilpasses forskellige bekendtgørelser, fag og niveauer. I MYRE praktiseres dette fokus i snitfladen til en akademisk ingeniøruddannelse. 

• Effekten på elever og undervisere evalueres, baseret på et kvalitetskoncept.

Undervisningsforløb i MYRE midt